Publicerat 18 januari 2024 i kategorin Artiklar

Brottsligheten mot företagare ökar – så minskar du risken att bli utsatt

Många företagare i Sverige känner en allt större otrygghet i takt med att brottsligheten ökar. Lena Nitz som är expert på brott- och trygghetspolicy vid Svenskt Näringsliv ger tips på vad du som företagare kan göra för att upptäcka och förhindra brott.

Hälften av företagen i Sverige utsätts årligen för brott och vart tjugonde företag överväger att lägga ner sin verksamhet på grund av otrygghet. Det visar Svenskt Näringslivs rapport, ”Brottslighetens kostnader”.

Brottsligheten tas inte på allvar

Den samlade kostnaden för brottsligheten mot svenska företag uppgår till 100 miljoner kronor och i takt med den ökande brottsligheten får polisen svårt att hinna med att skydda företagen.

Näringslivet tvingas i stället själva lägga stora summor på kamerabevakning, väktare, ordningsvakter och andra former av säkerhetslösningar.

– Många företag upplever att brottslighet mot företag inte tas på allvar och att näringslivet lämnas själva att lösa det, säger Lena Nitz.

Det är därför det är så viktigt att få kunskap om vilken typ av brott som företagen utsätts för och hur det drabbar inte bara dem själva utan hela samhället.

– Vår rapport är en viktig pusselbit för att få en helhetsbild av dagens brottslighet mot svenska företag. Utan pålitlig kunskap blir brottsbekämpningen ineffektiv och beslutsfattare riskerar att underskatta problemen, säger Lena Nitz.

Skapar ett otryggt samhälle

Rapporten visar också att oron och utsattheten för brottslighet leder till att det blir svårt för företagen att rekrytera och att investeringsviljan hämmas.

Till detta kommer oron för att utsättas för brott som påverkar viktiga beslut, exempelvis om var företaget ska etablera eller flytta sin verksamhet, om eventuell expansion är aktuell eller om det snarare handlar om att lägga ned delar av verksamheten.

– Det här är mycket allvarligt och riskerar att få allvarliga konsekvenser för samhället i längden. Företags blotta närvaro skapar ett levande samhälle. Det i sig skapar trygghet. I samma stund som brottsligheten tränger bort företagen tar kriminaliteten och otryggheten över, förklarar Lena Nitz.

Tips till företagen

Finns det då någonting företagen kan göra för att för att upptäcka eller förhindra brott? Jo, det finns det.

Här är Lena Nitz främsta tips:

Utbilda personalen
Håll dig uppdaterad om de senaste bedrägerimetoderna och informera medarbetarna. Om medarbetarna känner till vilka metoder som används är det lättare att undvika att bli lurad.

Etablera tydliga rutiner och interna kontroller
Implementera interna kontroller för att övervaka och godkänna finansiella transaktioner. Inför godkännandeprocesser för stora betalningar eller förändringar i leverantörsinformation. Se till att alla betalningar kräver minst två godkända signaturer.

Säkra företagsinformation
Använd starka lösenord och ändra dem regelbundet. Implementera tvåfaktorsautentisering för att förstärka säkerheten.

Säkerhetskopiera data
Regelbundna säkerhetskopieringar av företagskritisk information minskar risken för dataförlust vid attacker som ransomware.

Skydda företagsnätverket
Installera och uppdatera brandväggar och antivirusprogram. Använd krypterad kommunikation för känslig dataöverföring.

Uppdatera mjukvara regelbundet
Håll alla system och programvaror uppdaterade för att täppa till säkerhetshål och minska risken för intrång.

Verifiera leverantörer och kunder
Kontrollera leverantörers och kunders bakgrund och pålitlighet innan du etablerar affärsrelationer.

Var särskilt försiktig med nya eller okända parter.

Upprätta en incidenthanteringsplan
Skapa en plan för hur företaget ska agera om det drabbas av bedrägeri.

Kontakta banken så fort som möjligt och anmäl alltid till Polisen om du blivit utsatt för bedrägeri!

The post Brottsligheten mot företagare ökar – så minskar du risken att bli utsatt appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 11 juni 2025

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de nu föreslagna reglerna de regler som utredningen presenterade i sitt förslag. Men några förändringar har skett. I den här artikeln sammanfattar vi de förslag till regler som regeringen nu …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2025

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga att följa fram till dess att ny lagstiftning eventuellt träder i kraft.  Bland förslagen kan nämnas sänkt bolagsskatt och lägre moms på dansevent. Varför kommer alla skatteförslag redan …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den nya e-tjänsten kan uppgifterna skrivas under direkt för den som är behörig, alternativt skickas vidare till Mina Sidor för vidare hantering. E-tjänsten sparar inte uppgifterna så allt behöver …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2025

”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”

Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? Vi har pratat med Daniel Edenholm, expert på lönetransparens på Sysarb om hur lönekartläggning kan stärka både företagskultur och arbetsgivarvarumärke. Med det nya EU-direktivet om …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal   Ett tydligt anställningsavtal skapar …

Läs mer

Publicerat 24 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 24 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 24 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Gå till startsidan